LeerKracht Dennis Ilic

 Dennis Ilic is 34 jaar en werkt inmiddels alweer zeven jaar in het onderwijs. Met enthousiasme vertelt hij over zijn werk op de G. K. van Hogendorp, de leerlingen en over humor en balans. Maar ook over de manier waarop er op de G. K. van Hogendorp wordt gewerkt aan sociale vaardigheden en hoe je dit terugziet in gedrag bij leerlingen.

 Dennis 5

 

Ambitie

 

Hoe is jouw onderwijscarriëre tot nu toe verlopen?

Dennis: “Ik had nooit het idee om docent te worden. Dit kwam pas tegen het einde van de HBO studie Commerciële Economie die ik deed. Ik kon toen binnen één jaar mijn tweedegraads bevoegdheid halen omdat er een lerarentekort aankwam. Het kwam erop neer dat je kon gaan lesgeven in het vak waar je een HBO-opleiding voor had gedaan, maar dan moest je wel eerst een jaar lang vakken volgen zoals didactiek en pedagogiek. Dat heb ik gedaan en daarna kon ik aan de slag. Ik ben toen via een uitzendbureau voor leraren in Den Haag terecht gekomen op een VMBO school met vrij pittig publiek. De directeur van de school was een paar jaar ervoor door zijn hoofd geschoten. Er werd toen ook tegen me gezegd dat als ik het op die school zou redden, het overal zou lukken. Daarna ben ik gaan werken op de G.K. van Hogendorpschool.”

 

Wat zijn voor jou speerpunten in de klas?

Dennis 3Dennis: “Sociale vaardigheden, de straat buiten de deur houden, contact met ouders en een veilige maar ook gezellige werksfeer in de klas creëren en stimuleren. Als je dat hebt, dan gaat het allemaal vanzelf. Het is belangrijk dat je leerlingen aandacht geeft, dat je ze echt ziet, complimenten geeft en ruimte hebt voor humor en grapjes. Je hebt altijd grappenmakers in de klas. Je kunt dit lastig vinden, maar als je ze ruimte geeft om een grap te maken, dan kun je daarna ook wel weer verder is mijn ervaring. Humor en lachen met zijn allen vind ik heel belangrijk en leerlingen geven ook terug dat ze het prettig vinden dat dit kan bij mij in de klas. Maar er zijn ook rustige momenten wanneer het nodig is hoor! Ik heb dit jaar een hele leuke klas met hele leuke leerlingen. Een paar leerlingen dachten in het begin van het jaar dat het één groot feest was bij Illic in de klas. Daar moest ik dus ik dus wel wat mee. Bij deze leerlingen ben ik gelijk aan het begin van het jaar op huisbezoek geweest om een goed contact met ouders op te bouwen en afspraken te maken.”

 

Hoe ga jij om met de pieken en dalen met betrekking tot werkdruk in het onderwijs?

Dennis: “Sommige periodes zijn inderdaad heftig. De periode voor de kerstvakantie bijvoorbeeld, pffffff. Ik zorg er in ieder geval voor dat ik in de vakanties echt mijn rust pak. Verstand op nul en niets doen. Heel soms nog wel wat nakijkwerk. Maar dat doe ik dan pas aan het eind van de vakantie. Zo kom ik er ook weer een beetje in voor de eerste schooldag na de vakantie. Sommige mensen doen dat juist andersom, maar ik vind dit juist lekker. Op het werk is het toch ook een stukje humor en blijven lachen, waarmee je alles kunt relativeren. Je moet jezelf goed in de gaten houden en jezelf niet voorbij lopen. Met je eerste klas wil je alles heel goed doen en dan wil je soms te veel. Hier moet je op een gegeven moment een balans in vinden. Ik probeer zelf altijd de humor erin te houden. Als ik ziek ben zeggen collega’s: ‘Hé, het was lekker rustig in de docentenkamer!’ Wat ook helpt is dat ik veel energie krijg van de leerlingen. Wat je merkt aan ze, is dat ze het leuk vinden om een jonge leraar te hebben. Dat geeft mij natuurlijk weer een boost. En als je lekker in je vel zit dan gaat alles toch net even wat makkelijker.”

 

Dennis 2

 

Stijl

 

Zijn jouw leerlingen bezig met stijl en fashion?

Dennis: “Ik denk dat mijn leerlingen, nog meer dan wij vroeger, bezig zijn met stijl en fashion. Het is echt een ding. Ik had het er laatst nog over met een andere leerkracht en die merkte het ook. Ze vinden het prachtig als je met een mooie tas of een tas van een bepaald merk rondloopt. Het toffe is dat ze elkaar er niet op veroordelen. Ze gaan hier op school echt leuk om met elkaars verschillen. Dat komt denk ik echt omdat we in de onderbouw gelijk veel investeren in hun sociale ontwikkeling. Dat zie je terug in gedrag bij leerlingen en dat maakt het werken hier heel prettig.”

 

Jouw stijl in een paar woorden?

Dennis: “De laatste tijd is mijn stijl wat netter.  Dit kan toch ook handig zijn in bepaalde situaties. Ik was twee jaar geleden in Parijs met de leerlingen. Sommige hadden al een baard en waren groter dan ik. Op een gegeven moment maakten we te veel lawaai en de politie kwam bij ons staan. Maar ja, ik spreek helemaal geen Frans. Dus ik stond er wat onhandig bij en ik had ook nog een joggingbroek aan. Die agent keek me aan alsof hij dacht: ‘Ja, ja en jij bent de begeleider…….’

Er zijn soms ook ouders die wat conservatiever zijn dus daar moet je rekening mee houden. Met de ouderavond doe ik ook wel eens een colbertje aan, maar dat trekt me niet zo. Laatst zei iemand tegen me: ‘Trek een colbert aan dat straalt autoriteit uit.’ Maar dat hoeft van mij dan weer niet zo. Dus ik zou zeggen dat mijn stijl netjes sportief is tegenwoordig.”

 

Waardoor laat jij je inspireren?

Dennis: “Voornamelijk door wat ik op straat zie en door wat ik zie bij vrienden. Ik woon in de stad, dus daar zie ik regelmatig mensen met de nieuwste dingen lopen. Maar ik loop hierdoor ook dagelijks langs veel etalages.”

 

Dennis 1

Credits pictures: Shannon Cherryl

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *