Edublog: De laatste weken van het schooljaar en duurzame inzetbaarheid

feat blog 21 mei laatste weken schooljaar

De laatste zeven weken van het schooljaar zijn aangebroken. Ik krijg klotsende oksels als ik er net iets te lang bij stil sta. Toen ik nog mijn eigen groep had, was dit de periode van toetsen, rapporten, overdrachten schrijven, ‘de grote schoonmaak’ waarbij alles wordt gesopt of in de wasmachine gaat en ga zo maar door. Als locatieleider heb ik wat andere dingen waar ik zweet van krijg. Leerlingaantallen voor komend jaar, want alleen dan weet ik zeker of we starten met 30 of meer groepen. En als ik dat weet, dan pas kunnen we de formatie gaan rondbreien, kunnen collega’s roosters gaan maken, leerlingen en ouders ingelicht gaan worden over welke leerkracht(en) in welke groepen staan volgend schooljaar, enzovoorts. Én dan kunnen we ook de collega’s met een tijdelijke aanstelling wel of niet uit hun lijden verlossen. We hopen natuurlijk op dat eerste.

Ik probeer in deze laatste propvolle weken ook extra tijd te blokken. Een middag hier, twee uur in de ochtend daar, voor het evalueren van het meerjarenbeleidsplan, jaarplan en beantwoorden van meest urgente mails (het klinkt net zo uitdagend als dat het is). Dat soort dingen. Maar, waar het me vroeger nog lukte om deze tijd ook echt hiervoor te gebruiken, lukt dat nu niet. “Hoe komt dat dan, dat het zo druk is?”, vroeg Renée die ik begin deze week aan de telefoon had omdat ik een afspraak voor Leraren met Lef moest afzeggen. “Ja, gewoon de laatste weken van het schooljaar zijn altijd een ren-je-rot-show”, zeg ik. “Maar het lijkt nu écht nog wel wat drukker.”

 

_MG_1376

Jas van Weekday, shirtje en sjaal Zara, legging Goosecraft, schoenen Adidas

Credits pics: Shannon Cherryl

 

Afgelopen vrijdag sluit ik de werkweek af bij de gemeente Rotterdam, waar ik samen met en voor Leraren met Lef en MeetUp010, mag meedenken over de aftrap van het Rotterdamse schooljaar en de invulling van de Nationale Onderwijsweek 2016 in Rotterdam. Toch wel enigszins bezwaard, verlaat ik om 15.30 uur de school om dit te gaan doen. Maar als ik er eenmaal zit en met een kleine club aan het brainstormen ben over de leukste dingen vóór leraren die werken in Rotterdam (dus ook die op ‘mijn’ school), weet ik dat het goed is wat ik doe. Ik krijg er namelijk energie van. Even bezig met onderwijs op een andere manier. Het doen van dit soort activiteiten, is voor mij eigenlijk de invulling van ‘duurzame inzetbaarheid’. Dit soort activiteiten én het kunnen aantrekken van outfits waar ik me lekker in voel en dat was afgelopen week zeker het geval. Goed bezig dus, beslis ik achteraf.

Iedereen heel veel succes en plezier met de laatste periode van het schooljaar!

ps Hoe zorg jij ervoor dat je duurzaam inzetbaar blijft? Ik vind het leuk als je dit met me wilt delen en mailt naar info@eduenvogue.nl.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *