EduBlog Damiën: KopSterker

 

 

Na een tijdje afwezig geweest te zijn met mijn blog wil ik mijzelf weer presenteren door mooie en leuke ervaringen van de afgelopen tijd met jullie te delen. Nu zijn er zoveel ervaringen geweest zoals bijvoorbeeld: NOT2017, opzetten van een leerlingbemiddelingsteam, maken van kunst enz. Toch wil ik voor nu ingaan op een sterke kop:

  • Hoera, een meisje
  • Brand
  • Het programma KopSterker

Acclimatiseren

Ja jaa, een knappe en vrolijke meid in de familie erbij! Hoewel ik als man zwaar in de minderheid ben, kan ik weer onwijs genieten van al die vrolijke lachjes die ik toegespeeld krijg. Ik was even vergeten hoeveel energie het toch kost met al die slaaponderbrekingen, maar sindsdien er weer een lekker ritme inzit kunnen er weer extra dingen ondernomen worden. We zijn weer helemaal in balans met elkaar.

 

Overleven

Zoals vaak als de balans helemaal top is komen er keuzes op je pad waarin je zelf kunt kiezen of er wordt voor je gekozen. Nu moet ik eigenlijk zeggen en/of in plaats van of, want tijdens deze ervaring kwam beide ons tegemoet.

Op een zaterdagochtend rond 7.00 uur zat die kleine lekker haar stembanden te trainen toen ik eerlijk gezegd toch nog wel even lekker wilde verder slapen. Door haar geluid heen toch nog ingedut en toen om 7.30 belde er iemand aan op de bel beneden de flatportiek. Niet rustig een keer maar gewoon drie keer snel achter elkaar. Geïrriteerd werd ik wakker en mijn vrouw was net opgestaan om te checken wie die halvezool was. BRAND BRAND BRAND, SCHATJE ER IS BRAND!!!

Oei, die kwam even binnen… Automatisch deed mijn schatje de deur open en de rookwolken kwamen naar binnen. Na de deur snel dichtgedaan te hebben zaten wij snel in onze kop. Bel 112, jij doet de kinderen en kijk wat we nog mee kunnen nemen. Gezien onze yin yang verdeling deed ik de kinderen en zij 112 bellen. Alle ramen dichtgedaan want onder ons was het vuur. Hoe nu te vluchten… Portiek kan niet door de rook, we hebben geen balkon en springen van 4 hoog is ook geen optie met kinderen.

De kleinste in de draagzak gedaan, die ander handdoeken laten natmaken en een doek voor der mond gedaan. Tijdens het telefoongesprek met de meldingsdienst werd ons verteld om te blijven zitten waar we zitten… Afhankelijkheid is toch best angst makend in zo’n geval. Na een minuut of vijf (zo snel voelde het echt niet) werd er hard op de deur gebonkt. We moesten de deur opendoen en toen werd het ontsnappingsplan gecommuniceerd. Mijn vrouw met mijn oudste lopend via het trappenhuis met maskers op en ik met de kleinste via de hoogwerker uit huis getakeld. Allemaal eenmaal beneden nog steeds gescheiden afgevoerd naar de ambulance voor controle en uiteindelijk nadat alles goed was herenigd in de politiewagen die verderop in de straat stond.

Wat hadden wij het met zijn allen toch goed gedaan. Ik moest de emotie onderdrukken bij de oudste en ze handelde zo goed waardoor ze voor de rest geen schade heeft opgelopen door een rustige ademhaling. En de jongste had gelukkig niet zoveel door en al lachend de tijd doorgekomen. Eind goed al goed en gelukkig kunnen wij nog meer genieten van elkaar en al het andere wat het leven te bieden heeft.

 

Wat loont?

Emotie loont zich niet voor elke situatie, zeker niet als dit negatief voor jezelf uitpakt. Rationeel communiceren en vervolgens kunnen handelen was voor ons op dat moment het beste. Hoe zit dat bij ons op school?

Ik schat zo in dat een dikke 90% reageert vanuit hun emotie. Wat vaak resulteert in een scheld- of vechtpartij of de klas uitgestuurd worden. Dit is niet bevorderlijk voor het eigen dossier en voor het (leer)klimaat bij ons op school. Cognitief doen wij al heel veel op school en vanuit mijn vakgebied, wat voornamelijk motorisch is, zocht ik een mooie combinatie hierin. KopSterker is het geworden, een eigen gemaakt programma om de leerlingen door middel van beweging mentaal sterker te maken en beter samen te werken met hun hart.

In dit programma breng ik leerlingen in een stresssituatie en bespreek het gevoel en de keuzes die zij hebben gemaakt. Door de structuur en beweging merk ik dat koppelingen beter gemaakt worden met de rationele handelingen. Na een periode van 10 weken heb ik 25% verbetering in gedrag mogen ervaren. Voor 1 uur in de week vond ik dit best aardig. Er is nog wel een hele slag te maken, want het verval is momenteel ook zichtbaar als zij hierin geen les krijgen. Dit is tot nu toe 12,5% na twee maanden. Na de vakantie start ik een nieuwe groep om geïntegreerd de lessen te geven i.p.v. na schooltijd. Ik ga voor nog betere resultaten in KopSterke leerlingen.

Emotie (ik noem het hartkracht) is je basis, de oerkracht van eenieder. Dit juist kunnen combineren met je kop maakt je naar mijn inzien sterker in de sociale omgeving waarin je je verkeert. Je kan duidelijker en misschien ook wel sneller je werkelijke doel bereiken. Mocht het nu zijn om aan te geven wat je wilt of om jezelf te redden in een noodsituatie. Zorg voor jouw harthoofd verbinding.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *