EduBlog Jaimy: Inspiratie, Ambities en Eigenaarschap

Lekker shoppen

Inspiratieloos. Zo zou je het wel kunnen noemen. De afgelopen maanden was het repertoire in mijn leven: klussen, verbouwen, inpakken, uitpakken, bouwmarkten, repeat. En nu, na deze zwarte periode uit mijn leven, twee dagen na mijn 39e verjaardag, heb ik de luxe om even rustig de stad in te gaan. Yes! Eindelijk!! First stop: Zara, koopgoot. Maar na een stuk of 20 kledingstukken gepast te hebben, waarvan ik dacht dat ze helemaal te gek zouden staan, kom ik tot de conclusie dat het niet gaat lukken vandaag. Ik weet het gewoon niet meer. Maar ik geef niet zomaar op natuurlijk. Next stop: De Bijenkorf. Ook hier helaas weer geen succeservaring voor mij. Ik verander van tactiek en neem de roltrap naar de 3e verdieping. Doelbewust loop ik naar de boeken over mode. Van het exemplaar dat ik wil staat er nog eentje speciaal voor mij! De titel: ’Dit boek gaat niet over mode.’ Als het dan even niet lukt met de mode aanschaffen, dan ga ik er toch gewoon lekker even over lezen?!

 

Ambities genoeg

Tijdens het shoppen was ik dan misschien inspiratieloos, maar op school heb ik des te meer inspiratie. Alle verschillende overleggen bijwonend waar van alles wordt geëvalueerd over afgelopen schooljaar, fantaseer ik over komend schooljaar. Ik heb zo’n zin om komend jaar nog meer dan nu de opbrengsten schoolbreed in kaart te brengen met het hele team, met zijn allen ervoor te zorgen dat onze leerlingen meer eigenaar worden over hun eigen leerproces of om een paar schoolbrede themaweken te organiseren. Het meest zin heb ik in het vergroten van het eigenaarschap dat leerlingen bij ons op school hebben over hun eigen leerproces. Ik denk dat dit erg belangrijk is. Want als je iemand namelijk eigenaar maakt van iets, dan voelt hij of zij zich er vaak automatisch ook meer verantwoordelijk voor.

 

 

En op zich is het natuurlijk niet echt heel gek dat we leerlingen eigenaarschap geven over hun leerproces, maar toch gebeurt het vaak nog dat leerlingen worden buitengesloten wanneer de grote mensen hun leerproces evalueren of bespreken. De rapportgesprekken zijn hier een mooi voorbeeld van. Op veel scholen wordt het rapportgesprek gevoerd met de ouders of verzorgers, maar zonder kind. Nu zie ik het niet helemaal zwaar in, want ik denk dat over de jaren heen er al heel veel is veranderd en dat leerlingen veel meer dan vroeger, worden betrokken bij van alles op school. Een mooi voorbeeld hiervan was afgelopen vrijdag bij ons op school, waar de leerlingen van de leerlingenraad ‘ De Piloot got Talent’ hadden georganiseerd op een manier die perfect past bij de populatie leerlingen die wij op school hebben. Maar desalniettemin denk ik dat er bij ons op school nog best wat te behalen valt als het gaat over dit thema. Genoeg ambities dus weer voor komend schooljaar.

 

Gezond en stijlvol

Weer even terug naar het begin van mijn verhaal. Na mijn 39e verjaardag kreeg ik een vervelend gevoel bij de gedachte dat ik volgend jaar 40 word. Voor mijn gevoel het begin van oud…….. Weg jeugd. Dit duurde maar kort, want ook ook bij volwassenen geloof ik heel erg in eigenaarschap. In dit gevoel eigenaarschap van mijzelf over de blijkbaar toch wat vervelende associatie bij de leeftijd van 40 jaar. Ik bedacht een project waarbij ik bij deze leeftijd positieve associaties krijg. En voor mij is dat het werken aan een gezondere levensstijl, dus sporten en gezond eten. Mooie bijkomstigheid hiervan is dat ik hier en daar wat minder vet kweek en daardoor het een en ander wat beter zit tijdens het shoppen van nieuwe kleding. Daarnaast vind ik ook dat ik een voorbeeldfunctie heb als leidinggevende van een GEZONDE school. Klopt dat plaatje ook gelijk weer. Dus ik ben nog even terug gegaan naar De Bijenkorf, waar ik nog een boek kocht met als titel: Killerbody dieet. En daarna toch nog even een kledingwinkel in gerend om vervolgens met nieuwe jurk naar buiten te komen. Tsja wat zal ik zeggen, shoppen, het is eigenlijk net als fietsen, je verleert het nooit!

 

 

 

 

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *