EduBlog Renée: And they lived happy ever after

 

La, la, land

Ik zit klaar om mijn blog te schrijven en start de muziek. Altijd begin ik met hetzelfde, de filmmuziek van de très geweldige film ‘La la land’. Ik ben geneigd er heel wat meer la la la’s aan toe te voegen omdat het zo gezellig klinkt. Waarom vind ik deze film zo geweldig? SPOILER ALERT! Waar de trailer zeer zeker anders doet vermoeden, eindigt de film niet goed. Of…dat ligt er misschien aan wat je definitie is van een goed einde. Een einde á la ‘and they lived happy ever after’? Ik sprak er over met mijn liefste vriendinnetje, die dit niet zo fantastische einde net zo kan waarderen als ik. Simpelweg omdat het leven ook niet altijd fantastisch is. En daar moeten we mee leren dealen. Een gezonde portie tegenslag maakt je sterk, leert je waarderen wat allemaal wél goed gaat en doet je beseffen dat je moet werken voor de mooie dingen die het leven ons te bieden heeft. En als het soms niet gaat zoals je had gewild, dan is dat soms maar even zo. Hoe rot het ook kan zijn hoort ook dat bij het leven.

Een scepticus wil mij op dit punt misschien vertellen dat het leven niet iedereen hetzelfde te bieden heeft. Dat klopt. In dat soort situaties moet je maar net het geluk hebben dat er iemand in jouw omgeving zich net wat meer om jou bekommert zodat je wél die kansen krijgt waar het leven zo leuk van wordt.

 

Educatie in je woonwijk

De vraag is natuurlijk wat je dan nodig hebt? Als het script van jouw film eigenlijk al geschreven is? En het einde niet een beetje niet goed is maar iedereen elkaar er al stiekem fluisterend van op de hoogte brengt dat dit ‘o o echt niet goed kan aflopen’. Omdat je in een wijk geboren bent onder omstandigheden waar je op z’n zachtst gezegd niet blij van wordt. Ik geloof er heilig in dat educatie het antwoord is. Dat is wat je nodig hebt om de tegenslag die we allemaal te verwerken krijgen ook echt te kunnen verwerken. En jezelf zo sterk te maken dat jij je capaciteiten ten volste kan benutten. Ik neem jullie mee naar zo’n wijk in New York.

Ik stap de eerste school binnen. Overal leerlingen in uniform. Mijn oog valt op een stijlvol geklede man. Later kom ik er achter dat praktisch álle mannelijke leraren zich goed kleden. Óf dit is een meester volk met mode gen óf er is een dresscode. Ik ben op studiereis met de CED groep in Amerika. We bezoeken scholen die werken volgens de technieken van Teach like a champion.

 

In Amerika moet je naar school in de wijk waar je woont. Dat betekent helaas iets voor de kwaliteit van het onderwijs. Een school in een wijk met een hoog percentage allochtone gezinnen én een hoog percentage gezinnen dat leeft onder de armoedegrens doet het landelijk gezien niet goed. Hoog is boven de 90%. Een minimaal aantal leerlingen van deze scholen stroomt door naar college. Doug Lemov, initiator van Teach, kreeg grafieken onder ogen waaruit bleek dat er toch een klein aantal scholen was dat ook opereerde in deze wijken maar toch een hoog percentage leerlingen liet doorstromen naar vervolgonderwijs. Hij observeerde en analyseerde. Wat doen leraren daar anders waardoor het leerlingen daar wel lukt? Het leerkrachtgedrag dat hij daar zag heeft hij verzameld in een aantal technieken onder de naam ‘Teach like a champion’. Dit is niet de plek om dieper in te gaan op de inhoud van deze technieken maar kort gezegd zorgen deze technieken voor structuur, duidelijkheid, plezier, hoge verwachtingen en een ijzersterk vertrouwen van kinderen in hun eigen kunnen. Op een groot aantal van deze scholen stroomt 100 % van de leerlingen inmiddels door naar college! Als in: WOW!

 

Rolmodel

Los van alle technieken die ik leraren heb zien uitvoeren zag ik dit. Leraren die voor de volle honderd procent toegewijd zijn aan hun vak. En nog meer aan hun vak zijn ze toegewijd aan hun leerlingen. Ik had duizend vragen om te stellen over hun werk. En mode. De leerlingen dragen uniforms. In scholen als deze waarin je misschien wel nóg meer een rolmodel moet zijn dan anders, hoe belangrijk is je outfit? Alle mannen in pak en ook de vrouwen lopen goed gekleed en verzorgd door de school. Ik maak op uit alles wat ik zie en hoor over het onderwijs dat ze leerlingen leren dat het belangrijk is dat je jezelf kan presenteren. Ik vermoed dat leraren dit ook meenemen in hun kleding. Immers, hoe je overkomt op je publiek en mensen om je heen is deels te danken aan je outfit. De kracht van kleren is groot. Hoe graag had ik hier even met leraren over willen spreken!

 

Alles kan

Helaas heb ik nauwelijks leraren gesproken. Snel op de foto lukte nog net! De leraren zijn er hier voor de leerling en dat betekent dat je ze tijdens een klassenbezoek niets mag vragen. Alle aandacht van de leraar gaat naar de leerlingen. Er wordt geen werk na gekeken, er wordt geen kopietje gemaakt, geen mail vlug bekeken op de computer en geen papierwerk opgeruimd tijdens de lessen zelf. Alle tijd komt ten goede aan de leerlingen. De leraren eisen veel maar geven zelf ook alles. Het leven is geen film. Maar in alles zit de belofte dat hun film goed kan aflopen. In alles wordt het script van de scène voorgehouden waarin de leerling het verlossende telefoontje krijgt dat hij/zij is aangenomen op het vervolgonderwijs. De scène waarin deze leerling vol trots zijn/haar diploma krijgt uitgereikt en zijn/haar ‘square academic cap’ de lucht ingooit omdat het gelukt is! Wat een trots! Nu kan werkelijk alles!

De cd is ten einde. Gelukzalig, tevreden met dat wat ik hier heb, doe én kan sluit ik de computer af. Ik duik mijn kledingkast in zodat ik morgen weer fashionable voor de klas kan. Kansen biedend aan mijn groep 7 die net als ik alles eruit wil halen wat er in zit. En als het even niet gaat, dan dealen we daarmee. Met elkaar. Viva la la leven!

 

P.S. Een blog is te kort om recht te doen aan dat wat ik heb gezien. Het effect van het gebruik van de technieken door leraren is groot. Ik ben fan van een groot aantal technieken, mits toegepast op een manier die past bij de betreffende leraar. Er zijn uiteraard kanttekeningen te plaatsen en dat heb ik ook gedaan. Iets meer lezen over mijn ervaring in Amerika met teach kan via mijn site www.reneevaneijk.com. Of nodig me uit, dan vertel ik meer over de scholen, de technieken en wat ervan toe te passen is binnen onze schoolcultuur.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *