EduBlog Renée: Toekomstles

 

Keuzes maken

“Ik wou dat we op school het vak toekomst hadden in plaats van geschiedenis.” Wijze woorden van Ramon, 9 jaar, op schrift gesteld door de bedenkers van ‘omdenken’. En opgevolgd door een wijze juf, moi! Dit jaar geef ik in mijn groep 7 toekomstles. Niet over robots, vliegende auto’s en al helemaal niet met een glazen bol in mijn handen. Mijn toekomstlessen gaan over keuzes.

Als mens word je leven bijna beheerst door keuzes. Keuzes die je gemaakt hebt, die je nog moet maken en het ergste zijn misschien wel de keuzes die je hebt laten liggen. Keuzestress is een bekende term en bedekt helaas de negatieve kant van al die mogelijke keuzes in ons leven. Kiezen is niet gemakkelijk en ook echt niet altijd leuk. Maar het feit dat we een keuze hebben is een vrijheid waar lang niet iedereen over beschikt. Als ik kinderen kan leren hoe je een keuze maakt, kan leren bewust te zijn van wat hun keuzes überhaupt inhouden, wat mogelijke effecten zijn van wat je kiest en hoe je omgaat met dat wat je gekozen hebt, ook als het minder goed bevalt dan je had gehoopt, dan doe ik mijn werk goed. I guess. Want ook dit is een keuze!

 

Tom over zijn werk als procesoperator

Een beroep kiezen

 

Je beroep kiezen is lastig en wordt alleen maar lastiger. Een onderdeel van mijn toekomstlessen is bezoekjes van beroepen die misschien niet bekend zijn. Zo is mijn tante geweest om te vertellen over interieurstyling. Ja Helen van EduEnVogue, it’s all in the family! Blij verrast was ik toen één van mijn meest stille en onopvallende jongens helemaal los ging op het moodboard dat ze als verwerking maakten voor mijn tante. Want elke toekomstles eindigt met een opdracht. Mijn vader gaf de eerste presentatie van zijn leven aan mijn klas. Over zijn werk als logistiek administratief medewerker bij een exportbedrijf in de haven. Het allerbelangrijkste tijdens deze lessen is het benoemen van vaardigheden waar je over moet beschikken als je kiest voor een soortgelijk beroep. Mijn vader moet geduldig zijn, Engels spreken, probleemoplossend kunnen denken en kan goed plannen.

Één beroep kiezen en daarmee je toekomst vastleggen is niet van deze tijd. Daarom wil ik kinderen bewust laten worden van hun vaardigheden. Niet: jij bent goed in dansen en jij in rekenen. Maar: ik voel goed sferen aan, ik hou van buiten zijn, ik kan goed met mensen praten en ik kan goed kritische vragen stellen. Hoe maak je keuzes voor je toekomst als deze zo onduidelijk is? Voorwaarde is dat je jezelf steeds een beetje beter leert kennen.

 

Helen over interieurstyling

 

 

Persoonlijk plan

Mijn toekomstlessen begonnen met een persoonlijk plan. Wat wil je leren in groep 7? Een A3 vel verdeeld in 4 vlakken. Mijn schatjes presenteerden wat ze dit jaar in groep 7 willen leren op het gebied van kennis, werkhouding, gedrag en zichzelf. Het verschil in leerstijl werd ontroerend helder toen de één driftig begon te schrijven, de volgende naar de kleurpotloden greep en weer een ander begon te knippen om een collage te maken. Perfect! Keuzes werden nu al gemaakt.

De ouders werden uitgenodigd en kregen door kindlief haarfijn uitgelegd wat ze wilden leren en vooral ook waarom. Ouders en ik stelden vragen om te helpen bij het hoe. Hoe bereik je nu je doel? Ook werden doelen duidelijker. Kinderen stelden zich open en lieten kanten zien die ik niet kende. En ik had ze al een jaar lang bij me in de klas! Ik vergeet nooit dat één van mijn jongens een traan liet gaan omdat hij niet goed wist hoe hij onze reactie moest interpreteren. Zijn moeder en ik zaten al tien minuten met een glimlach om onze lippen te luisteren naar de wilde plannen om ‘you-tuber te worden’. Zijn argumentatie (kort samengevat: rijk worden) ontlokte zelfs hardop lachen en dat was toch wel even schrikken voor hem!

 

Een persoonlijk plan

 

Zelfkennis

Het meest interessante onderdeel is natuurlijk het leren over jezelf. Dit gaat over je zelfbeeld. Wat willen kinderen eigenlijk leren over zichzelf? Heel veel, zo bleek! Een greep uit de doelen… Over mijn angst voor Harry Potter heen komen, weten hoe ik reageer in gevaarlijke situaties, mijn talent ontdekken, leren welke middelbare school bij me past en leren minder stress te krijgen van een toets.

Één van mijn meiden bleek te willen leren hoe ze lastige besluiten moet nemen. Nietsvermoedend vroeg ik of ze vaak lastige besluiten moest nemen? Ja juf, dagelijks. Als ik moet kiezen wat ik aan ga doen. Met een glimlach van herkenning dacht ik ‘I can relate my darling!’. Ik sta ’s ochtends (inmiddels heb ik het al verschoven naar ’s avonds omdat mijn liefste anders gek wordt als hij kan uitslapen en ik het volle licht nodig heb om mijn kledingrekken in onze slaapkamer te kunnen zien) ook wel eens in halve paniek met 10 verschillende kledingstukken in mijn armen. Ik kan soms niet kiezen omdat ik het zielig vind voor bepaalde kledingstukken dat ik ze nog niet zo vaak aan heb gehad. I know. The horror of having a full wardrobe. Toch bleek in het gesprek dat hieruit voortkwam dat het haar wel iets meer deed dan dat. Genoeg stof voor een aparte blog dus wordt vervolgd!

 

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *