EduBlog Renée: Speelse balans

Onderweg naar de metro denk ik na over een leuke foto op Instagram. Sinds een maandje doe ik een dappere poging EduEnVogue te runnen en dat begint voor mij bij zichtbaarheid, bijvoorbeeld dus op Insta. Ik wissel musthaves, vakkundig in elkaar gezet door Edu teamlid Inge, af met foto’s die gaan over onderwijs of mode, uit mijn dagelijks leven of dat van één van de andere ambitieuze en stijlvolle leraren die ik ken. En dat zijn er gelukkig steeds meer! En terwijl ik naar de metro loop bedenk ik me dus dat ik vandaag nog geen nieuwe foto heb. Vandaag. Wat een heerlijk woord. Want vandaag ga ik naar de sauna!

Onderwijsmodeshow

In onze onderwijsmodeshow hebben we het altijd over de trend ‘speelse balans’. In de mode gaat deze trend nu over de balans die ontwerpers willen aanbrengen door middel van hun collectie. Zo toont Gianni veel harten en de kleur rood als balans tegenover de hardheid in de wereld. Je ziet verder ontzettend veel bloemenprints, die we in het dagelijks leven weer in balans dragen door te combineren met effen stoffen. De economie lijkt goed vooruit te gaan, als balans voor dit zakelijke aspect van het leven zie je veel natuurprints terug in de mode. Twee weken terug stonden Danielle Brand, onze styliste en ik voor een groep startende leraren uit het VO en showden deze trend met onze modellen Kitty en Rommert.

  

Speelse balans in het onderwijs

In het onderwijs is de speelse balans uiteraard ook belangrijk, maar misschien niet altijd even aanwezig. Daarom pleit ik tijdens onze show ‘Van catwalk tot schoolplein’ voor de balans tussen je eigen lesontwerp en het slaafs volgen van de methode. Wat niet altijd per definitie verkeerd is! Zo lang het aanbod van de methode aansluit bij de onderwijsbehoeften van je groep zijn my lips sealed. Echter geloof ik niet dat elke methode altijd elk jaar naadloos past bij elke groep. Het blijft belangrijk goed te kijken naar het gedrag van je leerlingen met als volgende stap trachten te achterhalen welke behoeften er schuil gaan achter dat geobserveerde gedrag. En als uitgangspunt hou ik dan altijd het gegeven voor ogen dat gedrag en zijn twee totaal verschillende aspecten zijn van een leerling. Als je dit principe beleeft, zit er niets anders op dan die lesboeken af en toe figuurlijk (en na jaarlijkse herhaling wellicht letterlijk) uit het raam te gooien. Wat ik dus met enige regelmaat doe. Practice what you preach!

Inpakken en gaan

Goed. Ik loop dus richting metro voor dat lekkere dagje sauna. Een dagje helemaal niets doen. Op het perron aangekomen word ik verwelkomd door een verzameling kinderstemmen. Een klas staat met begeleiding te wachten op de metro. Moeders en juf roepen nog één keer de regels rond en hopen hardop dat deze metro toch niet zo druk zal zijn als de vorige! De metro glijdt het perron binnen en het is DRUK met hoofdletters. Alle kinderen worden werkelijk waar de wagon ingeduwd. Alsof je op vakantie bent en meer mee terugneemt dan heen en er op de heenweg eigenlijk al geen plek meer over was in je koffer en je er nu toch echt bovenop moet gaan zitten om hem überhaupt dicht te krijgen. I know the feeling.

Ik ben ook juf

Alles is binnen en de metro trekt op. Met gegil, gelach en een hoop verschuiving tot gevolg. De juf en moeders kijken nog even zenuwachtig om zich heen of ze al hun eigen én andermans kroost wel bij zich hebben.

“Ik ben ook juf, ik weet hoe het voelt.”, hoor ik mezelf tegen mijn mede passagiers zeggen die een beetje ongemakkelijk om zich heen keken (of was het geïrriteerd zo vroeg op de ochtend?). “De doodsangst dat je er één op het perron hebt achtergelaten en dat hemelse gevoel als je weer terug bent op school. Ik heb met ze te doen.”

Vandaag even niet

Ik ben ook juf. De woorden klinken nog een keer na in mijn hoofd. Ik ben ook juf. Ja. Maar vandaag, daar heb je dat heerlijke woord weer, vandaag even niet. Vandaag beleef ik de trend speelse balans met alles wat ik in mij heb door mijn schema vooral aan te passen aan mijn eigen behoefte. En dat is he-le-maal niets doen. Vandaag.

 

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *