Zusje in de klas

feat zusje in de klas

 

Ik geef op eigen initiatief kunstgeschiedenis aan mijn groep 6. Mag dat? Dat staat toch niet op het rooster? Nee, dat klopt, zo antwoordde ik mijn collega’s. Maar ik ben echt een sul in het geven van beeldende vorming en op deze manier heb ik er wél plezier in (en de kinderen dan automatisch ook meer).

 

Blog 3 - Karolin als meisje met de parel

Karolin als ‘Meisje met de parel’

Ik vertel over de levensloop van de kunstenaar, zijn of haar werken, wat invloed heeft gehad, de stijl van het werk en laat vooral heel veel zien. We bespreken welk gevoel het werk je geeft. Vervolgens gaan we later in de week aan de slag met een beeldende opdracht, geïnspireerd door die kunstenaar. Zo hebben we 3D Keith Haring poppetjes van ijzerdraad en papier maché gemaakt, getekende stillevens á la Maria van Oosterwijck, lantaarns in de stijl van Mondriaan en … (mijn pronkstuk en grote trots) een fotoserie waarbij al mijn kanjers zich verkleedden en inleefden in een schilderij van Vermeer. O wat was dat mooi!

 

Kust in de klas

Maria van Oosterwijck, Kain en Karolin tekenen

Het effect is groots. Opeens stelden kinderen voor aan hun ouders om de Kunsthal te bezoeken, kreeg ik een mail van een vader of je ergens in Nederland Esscher kon bekijken en was kunst opeens niet meer raar! Laat me niet beginnen over wat kinderen allemaal aan zelfkennis opdoen op het gebied van vaardigheden en kwaliteiten want ik raak niet meer uitgepraat! Één verhaal dan? Na de aankondiging van de tekenopdracht, teken het boeket dat voor je op tafel staat na tot in detail, barstte de klas uit in gekreun en gesteun. Bang voor onvoldoendes, voor falen, voor frustratie. Twee dagen later zijn we begeleid begonnen met het tekenen. Als afsluiting liepen de kunstenaars in de dop met de handen op de rug rond om elkaars werk te bewonderen. Prachtig! Ik vergeet nooit dat één van m’n jongens zei “Juf, dan denken we toch wel slecht over onszelf hè?”. Waarna ik een fantastisch klassengesprek met hen voerde over zelfbeeld en zelfvertrouwen.

 

Blog 3 - Romy helpt Malik

Romy helpt Malik

De meest recente kunstenaar die ik heb besproken was Romy van Eijk. De oplettende lezer herkent deze achternaam als de mijne en inderdaad wij zijn familie. Zusjes zelfs. Ze is mode ontwerpster en ik ben super trots op wat ze tot nu toe al heeft bereikt!

Traditie getrouw gaf ik een presentatie over haar. De opdracht was ‘Ontwerp je eigen T-shirt in de stijl van Romy’. Met als verrassing dat ze dit shirt ook écht mochten maken met behulp van de enige echte Romy herself! Spanning werd opgebouwd en op een vrijdagochtend stond Romy met haar stagiair in de klas.

 

Blog 3 - Zakaria aan het werk

Zakaria aan het werk

Fanatiek knipten de kinderen stoffen, bewonderden Romy om haar nagellak, haar kleding (spijkerbroek en streepjesshirt), haar schoenen, haar tatoeages. Kortom, de fanclub is opgericht! Mijn zusje maakt gedurfde, kleurrijke en theatrale kleding. Hoe gek kinderen dat gewoonlijk vinden, nu werd het een inspiratiebron!

 

Blog 3 - Pip werkt aan shirt

Pip werkt aan shirt

We sloten af met een interview. Dat duurde ietwat langer dan gedacht (een uur!), met onder andere de vraag of Romy nog tips had voor de mode ontwerpster in spé uit onze klas?

Romy: Heel veel oefenen, je niet te veel aantrekken van wat anderen vinden want jij moet mooi vinden wat jij maakt. O ja, en heel goed leren op school! (Dankjewel zus)

 

Blog 3 - Koutar met shirt

Koutar met shirt

Ook moesten zuslief en ik écht even naast elkaar gingen staan. Of we op elkaar leken? We trokken een gekke bek. Zo wel toch? Flauw hoor juf. Maar weet u wat jullie wel allebei hebben? Nou? Die donkere streep in jullie haar, boven op jullie voorhoofd.

 

Blog 3 - Devano met shirt

Devano met shirt

Goed. Dat noem je dus uitgroei. Hebben we inderdaad allebei. Fijn dat het even belicht wordt. Een dag later zat ik bij de kapper. Heel anders, apart én vast ook heel kunstzinnig maar daar blijf ik dus mooi niet mee lopen!

 

Blog 3 - kapper

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *