LeerKracht Damiën Vereecken

Donderdag 11 februari gingen Shannon en ik langs bij Damiën Vereecken die werkt als docent op College St. Paul.  Hij geeft hier lichamelijke opvoedingen en wiskunde. We spraken over de populatie leerlingen bij hem op school, scholen en initiatieven waardoor Damiën zich laat inspireren en over wat hij belangrijk vindt als het gaat over onderwijs. Shannon en ik kwamen zelf helemaal geïnspireerd terug van deze ontmoeting! En wat zo leuk is: Damiën zal maandelijks een blog schrijven voor de lezers van EduEnVogue! Eind maart zal zijn eerste blog online staan.

Damien1

 

Ambitie

Had je verwachtingen toen je startte met werken in het onderwijs en klopten de verwachtingen met hoe het in werkelijkheid is?

Damien: “Ik stap eigenlijk overal zonder verwachtingen in. Dat is zo gegroeid tijdens mijn jeugd en tegenwoordig gaat dat automatisch. Ik kijk naar hoe een bepaalde situatie is en daar ga ik uiteindelijk mee werken. Dan wordt voor mij duidelijk hoe de situatie werkelijk is en bedenk ik hoe ik aanvullend kan zijn om de situatie wat beter te maken. Dat is een beetje hoe mijn insteek is overal waar ik kom, dus ook toen ik startte met werken in het onderwijs. Ik vroeg me af: ‘Op welke school kom ik terecht, hoe doen ze het hier allemaal, wat zijn de verwachtingen en intenties van de personen die hier werken en wat kan ik betekenen?’”

 

Jaimy: “Fijn als je op die manier in situaties staat.”

Damien: “Ja, dat is niet altijd zo geweest hoor! Vroeger was dat wel heel anders. Maar de laatste zeven jaar ben ik hier veel vrijer in en het voelt inderdaad heel makkelijk. Ik denk dat je vaak bepaalde vooroordelen hebt en je kunt je afvragen of die vooroordelen kloppen met de werkelijke situatie. Ik vind het prettiger om er op deze manier mee om te gaan.”

 

Hoe lang werk je al in het onderwijs?

Damien: “In 2012 ben ik afgestudeerd. Ik heb daarvoor nog een heleboel andere dingen gedaan: visagie, grime- en make-upartist, de kappersopleiding, drie jaar in een kapperszaak gewerkt en op verschillende modeshows het haar verzorgd van de modellen samen met mijn toenmalige collega. Het was een fantastische tijd, maar ik miste het sportgebeuren heel erg en ik kreeg kapperseczeem, dus toen hield het op. Uiteindelijk ben ik bij de gemeente Rotterdam terecht gekomen. Ik was werkzaam bij het project Lekker Fit. Na mijn afstuderen ben ik gelijk in het onderwijs gaan werken. In eerste instantie via een stichting. Via die stichting werkte ik op verschillende basisscholen en vanuit de basisscholen ben ik hier op de middelbare school terecht gekomen.”

 

Jaimy: “Je had dus geen verwachtingen. Maar hoe is het nu dan?”

Damien: “Ik merk dat ik het onderwijs heel traag vind. Voornamelijk voor de ontwikkelingen van de individuen die hier zijn. Ik heb nu heel erg het gevoel dat we kinderen nog steeds in een systeem proberen te passen in plaats van dat we het systeem aanpassen aan het kind. Ik zou het kind meer naar voren willen laten komen. Wat zijn nou de kwaliteiten van het kind? Wat zijn de dromen van het kind? Welke vaardigheden heeft het kind nodig om uiteindelijk naar die droom toe te kunnen gaan werken? Momenteel is het toch heel erg het toetsen van gegevens die je geleerd hebt, of het leren onthouden van diverse zaken binnen bepaalde vakken. Ik probeer daar een beetje verandering in te krijgen. Ik geef bijvoorbeeld ook wiskunde naast lichamelijke opvoeding en dat is heel statisch. Deze populatie leerlingen kunnen echt niet gewoon vijftig minuten lang achter hun tafel zitten. Dus ik vraag mezelf dan af hoe ik het aantrekkelijker kan maken voor ze, zodat ze wel de informatie meekrijgen. En hoe kan ik het zo interessant maken, zodat ze er later iets mee kunnen? Statistiek is bijvoorbeeld een heel saai onderwerp. Maar we zijn bij dit onderwerp naar buiten gegaan met de opdracht om elke kleur auto die je ziet op te schrijven en te turven.

 

Damien3

 

De leerlingen zijn aan de slag gegaan met een lijst met daarop verschillende kleuren auto’s en uiteindelijk (gelukkig) vroeg een leerling wat ze er nou aan hadden om dat te doen. Toen heb ik een bruggetje gemaakt naar denken en dansen, want deze leerling danst veel. Stel dat je een bepaalde hoogtes moet springen met een groep tijdens een danspas. Op welke manieren kun je ervoor zorgen dat iedereen dezelfde hoogte gaat springen ondanks de lengte verschillen? Dan kun je met statistische gegevens een vergelijking maken met alle verschillende dansleden die bij elkaar hebt. Bijvoorbeeld met afzetlint op de juiste hoogte en iedereen voelt dan hoe hoog zij moeten springen. De cijfers zitten dan in dit geval in de hoogtes. Zo kun je die cijfers meenemen naar huis en daar weer verder oefenen. Zo probeer ik het voor haar een beetje begrijpbaar te maken. Het is voor mij een extra tool die zij kan gebruiken om in dit geval haar eigen dansmoves beter te maken. Dat maakt het leuk. Ik krijg daar veel energie van en ik hoop anderen te inspireren met het ‘levelen’ in de belevingswereld van het individu.”

 

Waar laat jij je onderwijsinhoudelijk door inspireren?

Damien: “Naast dat ik vind dat we kinderen vaak in een systeem proberen te passen, denk ik dat er wel een aantal grote innovatieve scholen zijn. De Nikée school is zo’n school bijvoorbeeld. Zij zijn innovatief en gericht op de individuele persoon. Ik merk hierin steeds meer een verschuiving. Toevallig heb ik vanmiddag nog een bespreking gehad met AshokaNL. Dat is een organisatie die zich inzet voor ‘Changemaker Schools’. Zij houdt zich bezig met scholen waarbij de nadruk ligt op empatisch vermogen, teamwork, leiderschap en probleemoplossend vermogen van leerlingen. Zij hebben gekeken of er scholen zijn die een voorbeeldfunctie kunnen hebben als het gaat over deze onderwerpen. Hieruit is een lijst ontstaan van 20 scholen door heel Nederland. ‘Changemaker’ scholen gelooft in een nieuwe generatie die zich in kan zetten voor de problemen waar we nog steeds tegenaan lopen. We zijn zo bezig met (onbewust) controleren, geld en machtpositie dat er niet gekeken wordt naar de juiste dingen. Ik hoop heel erg dat daar een verschuiving in komt. Waarom zijn er oorlogen? Wat is de basis van oorlog? Uiteindelijk wil de wapenindustrie dit in stand houden omdat ze daar veel geld aan verdienen. Dus zal er vanuit dat belang worden gehandeld. Ik ben voor een generatie die zich buigt over het vragen als: ‘Hoe kunnen we onze kennis en technologieën nu inzetten om bijvoorbeeld tomaten sneller te laten groeien? Zodat iedereen meer voedsel heeft en dat we dat kunnen verspreiden.’ Ik denk dat dat een insteek is waarmee we de wereld een stukje leuker, beter en mooier kunnen maken.

Zo wil ik ook graag met ‘inspilerend netwerk’, een netwerk opbouwen om schoolse problemen op te pakken en deze samen op te lossen. Ik hoop dat hiermee (extra) stappen gemaakt kunnen worden om het onderwijs meer van deze tijd te maken. Ik ben ook al een anderhalf jaar bezig met een eigen stichting die zich daarvoor inzet. Stichting ‘Wie ben jij?’ Met deze stichting heb ik cursussen waarbij leerlingen meer zelf gaan reflecteren en zich meer bewust worden van eigen gedrag en eigen kwaliteiten. Ik pas dit nu ook toe op thema’s binnen het onderwijs wat ik momenteel geef. Op die manier krijg je meer mensen die kritisch kijken naar de problemen die er zijn in de wereld en de manier waarop de overheden en andere instanties hiermee omgaan.”

 

Je werkt op een vmbo voor leerlingen met leerwegondersteuning. Wat maakt dat iemand geschikt is voor het werken met deze doelgroep?

Damien: “Kernwoorden voor iemand die met deze doelgroep wil werken zijn denk ik: liefde, geduld, diversiteit en jezelf zijn. Wees jezelf, want dat is hetgeen waar zij als eerste achter proberen te komen. Wie ben jij? In je eigen gedrag kun je met liefde en geduld de juiste gedragingen aangeven die je wilt zien als docent. Vanuit dit punt raken de leerlingen weer geïnspireerd door de manier waarop jij iets aanpakt. Ik denk ook dat de diversiteit in de docenten die op school rondlopen mooi is, omdat je in de wereld ook met mensen te maken hebt die allemaal verschillend zijn. Het is fijn als je hier op school al ervaring in op kan doen.

 

Damien4

 

Het is voor deze doelgroep leerlingen ook belangrijk om aan te geven waarom ze iets moeten doen. Betrek ze erbij en laat ze zelf nadenken. De eerste maanden vinden ze dat heel lastig. Ze moeten zelf gaan nadenken, maar ze komen vaak uit een systeem waarbij alles aan ze is gepresenteerd. Al die kennis die ze gepresenteerd krijgen, moeten ze onthouden. Iedere les komt er weer nieuwe informatie bij. Uiteindelijk gaat de interesse en voorkeur van de leerling uit naar de dingen waarin zij goed zijn. De vraag voor de leerkracht is hoe je ervoor gaat zorgen dat iets de voorkeur krijgt? Dat gaat via de persoon zelf. Dus ik probeer alles te relateren aan de persoon zelf. Bijvoorbeeld met wiskunde: je bent niet met wiskunde bezig, je bent bijvoorbeeld bezig met denken. Je probeert je eigen denkvermogen te vergroten door verschillende problemen op te lossen. Dit leg ik uit aan mijn leerlingen en zo betrek ik alles op de persoon zelf zodat ze het gevoel krijgen dat ze ergens aan werken voor zichzelf.”

 

Stijl

Hoe was het voor jou om vanuit de visagie/kappers/modescene te gaan werken in het onderwijs?

Damien: “In de wereld van mode en fashion zit je vaak in een (ver)oordelende cultuur als het gaat over uiterlijk. En alles dat voorbij loopt beoordeel je. Daar heb je twee kanten in en die komen elkaar constant tegen. Beoordelend van: ‘dat kan echt niet, dat is zo 2012.’ Maar je hebt ook de positieve kant waarbij mensen geïnspireerd worden door bepaalde oogschaduw in combinatie met bepaalde ogen of een kapsel dat fantastisch door elkaar verweven zit met vlechten. Dus die twee verschillende kanten heb ik heel erg meegemaakt in de fashionwereld.

In de onderwijswereld en daarvoor nog bij de gemeente, heb ik in het begin echt moeten schakelen. Ik had een vrouwelijke collega, die had nieuwe make-up geprobeerd en die had foundation op waar ze heel erg grauw door werd. Ik vond dat zonde, want ze had een heel mooi gezicht en mooie ogen; alleen werd dat zo teniet gedaan door die foundation. Dus ik had gezegd dat ze een keer een andere foundation moest proberen omdat ze van deze wat grauw werd. Maar dat ervaarde zij als een aanval, terwijl het goed bedoeld was. In het onderwijs heb ik hele leuke gesprekken, maar mijn uitgesproken mening over wat ik vind van haar, make-up of kleding, dat is puur smaak, dus daar doe ik geen uitspraken meer over. Tenzij iemand er een vraag over heeft en dus echt geïnteresseerd is. Dat werkt voor mij beter.”

 

Ben je bewust bezig met wat voor effect de manier waarop je je kleedt heeft op leerlingen, ouders, collega’s en samenwerkingspartners of juist helemaal niet?

Damien: “Ik ben me heel erg bewust van hoe ik me kleed en wat voor effect dat heeft op leerlingen en andere mensen. Ik houd er hier niet superveel rekening mee, buiten het feit dat ik in ieder geval wel representatief en veilig gekleed wil zijn zodat ik overal netjes kan handelen. Voor de rest heb ik echt alle stijlen door elkaar. De ene keer heb ik een houthakkersblousje aan en een andere keer trek ik een colbert of een pak aan. Ik sta ’s ochtends voor de spiegel, bedenk waar ik op dat moment zin in heb en dan trek ik dat aan. Het leuke is dat de leerlingen hierop reageren: ‘Oh meester u heeft weer een nieuwe stijl?! Deze stijl hadden we nog niet gezien!’ Ze letten er heel erg op en ze vinden het ook inspirerend. Als ze er vragen over hebben, zeg ik gewoon dat ze het ook een keer kunnen proberen. Dan zoeken ze iets dat er op lijkt, maar dan in hun stijl. Als ze op school komen is het dan van: ‘Meester ik heb nieuwe patta’s!’ Ze zijn altijd wel trots als ze nieuwe dingen hebben, dus ik probeer er echt op te letten. Ze zijn gevoelig voor complimentjes daarover.”

 

Wat is je laatste fashionaankoop??

Damien: “Dat was een navyblauwe trenchcoat van All Saints en een ijsblauwe blouse van COS.”

 

Waar gaat je laatste beetje salaris aan op? Een goed boek of een nieuw paar schoenen?

Damien: “Die vraag vind ik heel lastig! Want ik vind lezen heel erg interessant maar kleding vind ik ook hartstikke leuk. Ik hou van shoppen, maar ik vind het ook heerlijk om op bol.com weer eens even te kijken wat voor leerzame boeken er zijn. Als ik nu kijk naar mijn laatste aankopen, is mijn trenchcoat toch voor het goede boek gekomen, dus het wisselt elkaar een beetje af.”

 

Damien 2

Damien draagt een blouse van COS, trui van All Saints en een bril van Guess.

Credits pictures: Shannon Cherryl.

Comments are closed.