LeerKracht Jessika van Houwelingen

jessika totaalBegin dit jaar kwam ik Jessika (24 jaar) tegen op de NOT. Ik vroeg
haar of ik haar wat vragen mocht stellen voor EduEnVogue en ze reageerde direct enthousiast. Op dat moment studeerde ze nog aan de pabo. Momenteel is ze afgestudeerd en werkzaam op De Meander, openbare daltonschool, in Lelystad. Woensdag 30 september reden we naar haar toe.

 

Ambitie

Afgelopen zomer ben je afgestudeerd als leerkracht aan de pabo Windesheim in Almere. In augustus ben je gestart als leerkracht op De Meander. Vertel, hoe is dat?!?

Jessika: “Ontzettend leuk! Ik werk nu vijf dagen in groep 1/2. Vooraf had ik gedacht dat vijf dagen werken pittig zou zijn maar er zitten ook veel voordelen aan fulltime aanwezig zijn in de klas. Het is heerlijk om je eigen groep op te kunnen starten en eigen keuzes te maken over de manier waarop je de lessen vorm wilt geven. Voor het eerst mijn klas zelf inrichten was ook erg leuk. Doordat ik nu vijf dagen werk heb ik geen overdracht met een duo-collega. Ik ben er iedere dag en weet daarom precies waar de kinderen gebleven zijn met hun werk, waar ze staan in hun ontwikkeling en wat er speelt in de klas. De duo-collega die ik had tijdens mijn LIO is dit jaar door de school bewust tegenover mij geplaatst omdat ik een startende leerkracht ben. Zij heeft ook een groep 1/2. Dit is fijn omdat we hierdoor heel makkelijk samen veel overleggen en voorbereiden. Ook het maken van een groepsplan doen we bijvoorbeeld samen. Het enige wat ik soms lastig vind is dat het werk nooit af is. Dat is wel jammer. Ik heb erg de neiging om altijd maar door te gaan en dit kan een valkuil zijn.”

 

Ipads op school, O4NT, onderwijs2032 zijn momenteel hot items in onderwijsland. Wat is voor jou op dit moment een ‘hot item’ in je vak en waarom?

Jessika: “Wij doen nog weinig met Ipads. We hebben wel Maxclass, een veilig communicatieplatform voor school en thuis. Maxclass maakt het eenvoudig voor scholen om te communiceren met leerlingen, ouders, leerkrachten en andere collega’s in de school. Je kunt er als leerkracht foto’s op zetten van uitjes of dingen waar de kinderen mee bezig zijn. In onze klas werken we bijvoorbeeld met doelen zoals Jay Marino dit op zijn scholen doet. De doelen kun je er dan bijvoorbeeld op zetten. In de hogere groepen staat ook het huiswerk er bijvoorbeeld op. Een hot item voor mij is begrijpend luisteren en woordenschat. Ik heb mijn afstudeeronderzoek gehouden over begrijpend luisteren. Ik heb toen onderzoek gedaan naar in hoeverre de school aan de voorwaarden op het gebied van begrijpend luisteren en woordenschat doet. Ik was me altijd al wel bewust van woordenschat, maar van begrijpend luisteren minder. Wanneer je een boek voorleest aan de kinderen ben je snel geneigd om de kinderen vragen te stellen, om te controleren of de kinderen het verhaal goed begrijpen. Met begrijpend luisteren wordt bedoeld dat je als leerkracht hardop denkstrategieën voordoet. Hierdoor leren de kinderen hoe je na kunt denken over een verhaal en op welke verschillende manieren. Ik vind het belangrijk om hier veel aandacht aan te besteden zodat de kinderen in groep 4 goed kunnen starten met begrijpend lezen. Dit is de basis. Om nieuwe dingen te leren zul je moeten lezen. Dan is het fijn als je de tekst begrijpt en weet wat er nou eigenlijk staat.”

 

Aan welk vak, docent of boek heb je het meest baat gehad op de pabo, nu je aan het werk bent?

Jessika: “Ik had een docent die rekenen gaf, Hilde Amse. Haar werkvormen spraken me erg aan. Ze gebruikte veel materialen tijdens haar lessen en de lessen waren ook erg interactief. Ik ben erg visueel ingesteld. Door de manier waarop zij lesgaf onthield ik alles goed en werd ik enthousiast gemaakt om de voorbeelden die zij tijdens haar lessen gebruikte, ook te doen tijdens de lessen in mijn stage. Ik heb ook veel gehad aan het boek ‘Kiezen voor het jonge kind’ van Helma Brouwers. Er staan hele handige pedagogische tips in over hoe je het best kunt reageren in bepaalde situaties, maar ook hoe je kinderen kan uitdagen.”

 

Stijl

Hoe zorg je ervoor dat je én comfortabel én stijlvol voor de dag komt op je werk?

Jessika: “Bij kleuters sta je veel. Daarom loop ik vaak op schoenen zonder hak. Verder buk je veel. Ik zorg ervoor dat ik broeken koop die lekker zitten en niet afzakken of draag een riem. Korte shirtjes zie je niet in mijn kledingkast. Wat ik makkelijk vind, is het dragen van laagjes over elkaar.  Opvallende, speelse sieraden draag ik ook in de klas. De kinderen vinden dit helemaal leuk!”

 

Ben je een trendsetter of volger?

Jessika: “Ik ben meer een volger. Ik kijk een beetje in de bladen wat er in de mode is en kijk vervolgens wat ik zelf nog in mijn kast heb en kan combineren met nieuwe items. Ik ben niet iemand die voorop loopt met de nieuwste combinaties waar nog niemand mee loopt. Terwijl ik dat wel heel leuk vind. Ik kies toch eerder iets waar ik me prettig in voel.”

 

Wat staat er op jouw wishlist voor deze winter?

Jessika: “Op dit moment vind ik pluimvesten heel leuk en ik wil graag een paar nieuwe sneakers. Al die verschillende stoffen die je ziet vind ik ook leuk, zoals suède.”

      Nou, dat klinkt als een wishlist die te doen is! Moet lukken Jessika!

 

Credits foto’s Jessika: Shannon Cherryl

 

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *