EduBlog Jaimy: Werkdruk, kwartierenroosters en een wijze raad….

Toen ik klaar was met de pabo, startte ik als leerkracht van een kleutergroep. Voor het eerst was ik er helemaal alleen verantwoordelijk voor, dat een groep leerlingen zich ontwikkelde op verschillende gebieden. Ik nam het heeeeel serieus en hield me precies aan het kwartierenrooster. Tenminste, dat probeerde ik. Alleen was dat makkelijker gezegd dan gedaan met een groep kleuters die tevens autisme, ADHD, hechtingsproblematieken of iets anders hadden. Sommige waren daarnaast ook niet zindelijk. Maar goed, waar ik naartoe wil is dat ik er stress van had. Ik wist niet goed hoe ik flexibel om moest gaan met een kwartierenrooster en ik moest ook nog wel wat leren op het gebied van klassenmanagement. In de loop van dat eerste jaar kwam ik er achter dat, ondanks dat ik me niet tot op de minuut aan mijn kwatierenrooster had gehouden, “mijn” kleuters zich best aardig ontwikkeld hadden. Langzaam maar zeker kreeg ik meer vertrouwen in wat ik aan het doen was. Een prettig gevolg hiervan: minder stress.

 

_MG_7262
Later werd me duidelijk dat het kwartierenrooster een leidraad is en dat je hier altijd (onderbouwd) van kan afwijken. Jammer dat ik dat niet wist toen ik startte………

Tijdens mijn onderwijscarrière zijn er verschillende periodes geweest dat ik stress had om het één of ander. Een beetje gezonde stress kan natuurlijk nooit kwaad. Helaas heb ik de afgelopen jaren regelmatig meegemaakt dat leerkrachten en directeuren uitvielen vanwege te veel stress of werkdruk. Afgelopen week werd op NU.nl medegedeeld dat onderwijs het relatief meeste werknemers telt met burn-outklachten (http://www.nu.nl/economie/4165690/onderwijs-telt-relatief-meeste-werknemers-met-burn-outklachten.html).

De oorzaak hiervan zal een combinatie van verschillende factoren zijn. Zelf kom ik ieder jaar wel één of meerdere keren op het punt dat ik te veel stress voel door werk dat blijft liggen. Gelukkig heb ik geleerd dit te herkennen, stil te staan bij wat er aan de hand is en vervolgens keuzes te maken. Ook heb ik geleerd om hulp te vragen bij collega’s als het me niet lukt om keuzes te maken. Maar dit soort competenties heb ik eigenlijk pas geleerd op de schoolleidersopleiding. Stress omdat er werk blijft liggen, is één voorbeeld. Er zijn natuurlijk ook andere factoren waardoor leerkrachten werkdruk ervaren. Bijvoorbeeld geen orde kunnen houden in je groep en je hiervoor schamen. Of werken op een school waar je regelmatig pittige oudergesprekken moet voeren en dit vreselijk vindt…….

 

_MG_8333
Het was lang geleden dat ik op de pabo zat dus intussen zal er wel het één en ander veranderd zijn, maar ik kon het toch niet laten om afgelopen week een inspiratiesessie te schrijven voor pabostudenten. Een inspiratiesessie waarin ik vertel over onderwerpen die niet worden aangeboden op de pabo maar die wel handig zijn om te weten als je start als leerkracht op een school. Het kan namelijk zo zijn dat je een school treft die je begeleidt en ondersteunt op verschillende vlakken, waardoor je die eerste jaren in de praktijk goed door komt. Maar je kunt ook pech hebben. Het is denk ik geen onbekend verhaal dat best wat startende leerkrachten na een poos gewerkt te hebben, zo teleurgesteld en gedesillusioneerd zijn, dat ze er binnen vijf jaar de brui aan geven, stoppen, uit het vak gaan en spontaan allergische reacties krijgen als ze het woord school ook maar horen. Dat is natuurlijk doodzonde en heel erg jammer. Daarom deze week geen weekly quote, maar een wijze raad van mijn oma voor alle leerKrachten die wel eens stress hebben.

Werk rustig, zonder zorgen,
want wat niet af is doen we morgen!
Hou je pauze wel in ere,
alleen een gek werkt zich de klere!

– Jaimy’s oma

Credits pictures: Shannon Sherryl

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *